dimecres, 13 de febrer del 2008

Ja em surten els V3! (o el fabulós món de les graduacions d'escalada)

Avui estic content i un xic adolorit. finalment comencen a sortir-me els V3 del boulder!!!!
Per tots aquells que segui fidelment el meu blog, ja sabreu que l'estiu passat me'l vaig passar amb el dit lesionat i que gràcies a una fabulosa dieta em vaig recuperar al Septembre.
Des d'aleshores he estat escalant asiduament amb el Sergi (un company de penes i alegries Post-Doctorals) a Stone Garden. Un gimnàs d'escalada bastant gran. Amb una secció gegantina de boulder i una altra més modesta d'escalada. De tant en tant també vaig a Vertical World, un altre gimnàs d'escalada, encara més gran on bàsicament s'escala amb corda.
Com que a Seattle acostuma a ploure anar a escalar a l'aire lliure queda reservat als mesos d'estiu. Tot i així hi ha molta cultura muntanyera i escaladora. Els dos gimnassos estan sempre a tope, amb gent super mazas escalant coses impossibles. Stone garden és digne de ser visitat. Tot el terra esta cobert per un acoxinat i a sobre hi ha matalassos per les zones més exposades. Cada mes canvien les vies, que estan marcades amb cintes de colors. La graduació va de V0 fins a V14 fent servir l'escala de boulder. Jo vaig començar probant V1 i alguns V2. Ara els V2 ja em surten tranquilament i fins hi tot he fet un parell de V3!!!!! Clar, això comparat amb els V7 i V8 que fa la gent per allà és tonteria, o sigui que encara estic en el grau de "pardillu".
Vertical World, per contra, comq ue te vies de corda fa servir l'escala de Yosemite, que és la estandard als EEUU. Aquesta escala va de 5.0 fins a 5.15. Quan vaig alla em barallo amb els 5.10c i encara no em surten del tot!
I ara és quan em direu "Oriol, molt bé tots aquests numeros, però a mi em dieun rès". Doncs a mi em passava el mateix al principi. Jo estava acostumat a l'escala francesa de 6a, 6b, etc. I quan vaig arribar aquí volia saber a que corresponia cada grau. Ha arribat un punt, però que ja no m'hi fixo. És molt difícil comparar un grau de boulder amb un d'escalada i pel que fa a l'escala Yosemite, doncs m'hi he adaptat, tla com m'he adaptat als Farenheit, a les milles, els peus, les onces i tot aquest garbuix d'unitats que fan servir en aquest pais.
Si teniu curiositat us adjunto una taula de conversió, però segons això un V3 és un 7a i un 5.10c un 6b, o sigui que poc cas s'en pot fer!


YDS ------ Francesa ------ Bouldering
5.2
5.3 --------- I
5.4 --------- II
5.5 --------- III
5.6 --------- IV
5.7 --------- V−
V
5.8 --------- V+
5.9 --------- 6a
5.10a ------ 6a+ ---------- V0
5.10b
5.10c ------ 6b ------------ V1
5.10d ------ 6b+
5.11a ------ 6c ------------ V2
5.11b ------ 6c+
5.11c ------ 7a ------------- V3
5.11d ------ 7a+
5.12a ------ 7b ------------ V4
5.12b ------ 7b+
5.12c ------ v7c ----------- V5
5.12d ------ 7c+ ---------- V6
5.13a ------ 8a ------------ V7
5.13b ---------------------- V8
5.13c ------ 8a+ ---------- V9
5.13d ------ 8b ----------- V10
5.14a ------ 8b+ ---------- V11
5.14b ------ 8c ------------ V12
5.14c ------ 8c+ ----------- V13
5.14d ------ 9a ------------ V14
5.15a ------ 9a+ ----------- V15

1 comentari:

Unknown ha dit...

Curacions de mals de dit amb dietes miraculoses! Aquest paio no para de sorprende'm. Ja m'explicaràs la recepta.

RR