dilluns, 22 de juny del 2009

Els americans ho fan malament

Als USA el sistema mètric no ha arribat. Enlloc de fer sevir decilitres, litres, metres i quilòmetres medeixen en pintes, galons, peus i milles. Fins aquí la cosa ja és bastant absurda, perquè on nosaltres tenim:

10 decilitres = 1 litre o 1000 metres = 1 quilòmetre
ells tenen
8 pintes = 1 galó o 5280 peus = 1 milla.

Però el fet és que la seva absurditat creua el límit de lo erroni quan mesuren el consum dels seus cotxes....
On a europa fem servir Litres consumits als 100 Km els americans mesuren el consum per milles/galó o traduit al metric vindria a ser Km/L o sigui a la inversa que nosaltres. Aquesta mesura és capciosa perquè oculta el verdader consum del cotxe i fa prendre decisions equivocades a l'hora de comprar un vehicle.

Posem un exemple:
Volem comprar un cotxe i calculem que cada dia farem 50 Milles, quan l'anem a comprar ens ofereixen 3 models:

(1) El de General Motors, gros i ineficient que gasta 10 milles/galó
(2) El Cotxe eurpoeu, petit i compacte que gasta 25 milles/galó
(3) El cotxe japonès hibrid que gasta 50 milles/galó

Si comparem parelles de cotxes l'increment més gran està entre el japonès i l'europeu ja que el primer gasta 50 milles/galó que són 25 milles més que no pas el segon. En canvi el cotxe eurpoeu només millora 15 milles respecte al del la GM.
Aquesta argumentació està malament. Fem els numeros:
Si cada dia fem 50 milles vol dir que consumirem:

(1) 50 milles / (10 milles/galó) = 5 galons amb el de GM
(2) 50 milles / (25 milles/galó) = 2 galons amb l'europeu
(3) 50 milles / (50 milles/galó) = 1 galó amb el japonès

Així doncs l'eurpeu és 2.5 vegades més eficient que el de GM i, en canvi, el japonès només 2 vegades més eficient que l'europeu.
Si haguessim fet servir el sistema europeu hauriem vist que el consum dels real dels cotxes era:

(1) El GM gasta 23.6 L/100 Km
(2) L'europeu gasta 9.4 L/100 Km
(3) El japonès gasta 4 L/100 Km

I a primera vista ja sabriem que el salt més gran està entre el cotxe de la General Motors (1) i l'europeu (2). Això passa perquè la mesura de milles/galó és inversament proporcional al consum del cotxe i canvis molt petits s'amplifiquen molt. En canvi a europa utilitzem una mesura proporcional i per tant més senzilla d'interpretar. Evidentment el cotxe més eficient és sempre el Japonès, però també és el més car i pot ser que la millora del cosum no compensi l'increment en el cost del cotxe.
Aquest post us pot semblar molt obvi, però el fet és que és prou important com perquè se'n fes un article científic comentat per la prestigiosa revista Science.
Dit això vull fer un apunt, la bicicleta te un consum de 0 Litres de benzina als 100 Km, això vol dir que a l'americana consumiria 1/0 = INFINITES milles per galó!!!!!
VISCA LA BICICLETA!!!!!

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Als americans els interessa fer quilómetres i com la gasolina era casi gratis, ja els estava be la manera de mesurar. Ara bé, així li ha anat a la GM, que ha estat incapaç d'adaptar-se a un mercat més eficient.
He trobat el post molt interessant!
Xesco

Oriol Cisteró i Fortuny ha dit...

Molt interessant el post, mai no havia entès del tot el sistema americà de mesurar el consum, ara veig que era lògic que em passés.